Tuesday, June 18, 2013

Mungkin aku suka berkawan namun tidak pandai menghargai kawan

Ingat lagi ketika berada di minggu orientasi pelajar. Ada seorang pelajar duduk bersebelahan denganku. Bila bertanya, dia hanya menjawab sepatah.. Rupanya dia budak Sc Politik juga.. Mungkin sahabat itu tidak ingat, bahkan tidak perlu mengetahui tarikh-tarikh penting sebegini. Aku hanya tersenyum. "sombong budak ni.. tegur sepatah jawab sepatah".. Tak pe.. aku hanya fokus tentang apa yang disampaikan oleh ketua pusat ketika itu.
Namun ketika masuk ke kelas, sehinggalah di tahun ketiga, budak yang sombong itulah yang menjadi rapat. Keluar sama, makan sama, lepak sama n paling penting KFC jam 4am sama-sama! McD pun! tapi waktu tu saya xboikot McD lagi..Dia seorang yang faham perangai dan kerenah Arief Othman. Dia seorang penyabar, maka diri ini sangat selesa. Kadang kala selalu saja kasihan dengannya kerana terpaksa bersabar dengan perangaiku.. Kadangkala di dalam kelas, aku ini seorang yang sangat nakal. Ya! apabila ada sesuatu yang berlaku, benda pelik, maka dia akan memandangku dan memahami apa yang aku fikirkan! =) perangai sama.. nakal sama.. Tapi dia lebih kepada mengikut kenakalanku ini.

"betul tu juga Arief.. aku pun dah jarang keluar sama-sama. Rasa juga gap tu" terang sahabatku apabila aku bertanya yang sekarang hubungan kami semakin renggang. Bukan berkelahi, namun lebih kepada membawa hala tuju masing2..Mungkin masing-masing sibuk dengan thesis, tekanan periksa dan sebagainya. Aku hanya mendiamkan diri. Terasa. Barangkali terasa, namun cuba untuk faham kesibukannya..

Namun sekarang, bila berbaki lagi 14 hari ini, entahlah.. macam2 berlaku.. namun itu memberi rencam dalam kehidupan dan ukwah yang dibina. Aku cuba untuk menegur dan memahami. namun tidak berani. ya, aku ini hanyalah manusia yang hanya tahu berkawan, namun mungkin tidak tahu bagaimana cara untuk menghargainya. Cuma, dalam ukm, u r the best fren thaht i ever have dude.. harapnya kita bukan bergaduh, cuma kita berselisih faham barangkali..good luck dalam kehidupan.. kini hanya akan memerhatikan sahaja kejayaan sahabat2ku dan hanya tersenyum melihat mereka.. =)

No comments: