Thursday, June 6, 2013

Tahun 3 dan jodoh

Dengan lafaz Bismillah saya membuka ruang penulisan ini.. penulisan santai dan biasa sahaja. namun barangkali memberi erti kepada diri ini. sekadar perkongsian biasa. sudah tiga tahun bergelar mahasiswa di UKM. tidak banyak yang mampu aku sumbangkan. Namun aku belajar sesuatu. Aku menimba sesuatu. Bukan pengalaman yang hendak diceritakan di sini, namun kisah yang akan datang kepada kita semua sama seperti biasa.. 

Tahun 3, tahun akhir, akan tamat tidak lama lagi. kemudian seperti biasa, tahun2 akhir ini, akan mulalah org yang hendak cari pasangan. pensyarah selalu pesan, kalau dah tahun 3 ni, kalau xde pasangan kat U, nanti susahlah kamu. cikgu juga selalu pesan, awak dekat u nanti carilah pasangan awak.. aku hanya mendiamkan diri. tergelak dan tersenyum juga kadang2.. namun ada juga yang tahun akhir akan mengisi borang UBM. Senang kata selalu org yg benar2 menjaga ikhtilat, dia akan buat mcm tu. bercinta selepas nikah prinsipnya. =) banyak prosedurnya, susah hendak diterangkan di sini.. aku mengisi borang UBM? tidak.. bukan hendak jual mahal, tapi takut diri ni tidak ada org yg hendak sebenarnya.. =) hehe

Biarlah masa yang menentukan. berusaha memperbaiki diri.. bukan senang untuk memikul amanah..bukan senang hendak menjalankan tanggungjawab ini.. kadang2 diri sendiri pun tidak terurus.. =) 


Ya Allah
Seandainya telah engkau catatkan
Dia tercipta untukku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagian antara kami
Agar kemesraan itu abadi
Dan Ya Allah Ya Tuhanku Yang Maha Pengasih
Seiringkanlah kami melayari hidup ini
Ke tepian sejahtera nan abadi

Tetapi Ya Allah
Seandainya telah engkau takdirkan
Dia bukan Milikku
Bawalah ia jauh dari pandanganku
Luputkanlah ia dari pandanganku
Dan peliharalah aku dari kekecewaan
Serta Ya Allah Yang Maha Mengerti
Berikanlah aku kekuatan
melontar bayangan jauh ke dada langit
Hilang bersama senja nan merah
Agarku bisa bahagia
Walaupun tanpa bersama dengannya

Dan Ya Allah Yang Tercinta
Gantikanlah yang telah hilang
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah
Walaupun tidak sama dengan dirinya
Ya Allah Ya Tuhanku
Pasrahkanlah aku dengan takdirmu
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan 
Adalah yang terbaik buat diriku
kerana Engkau Maha Mengetahui
Segala yang terbaik buat hambamu ini

Ya Allah
Cukuplah Engkau sahaja menjadi pemeliharaku
Di dunia dan di akhirat
Dengarlah rintihan dari hambamu yang dhaif ini
Jangan Engkau biarkan aku sendirian
Di dunia ini mahupun di akhirat
Menjurus aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang berIMAN
Supaya aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup
Ke jalan yang Engkau redhai
Dan kurniakanlah kepadaku keturunan yang soleh

Amin Ya Rabbal A'lamin.

1 comment:

ku hariz farhan said...

Bila dah grad jangan lupakan kami ya..:)