Sunday, February 6, 2011

OPKIM di kg segubang sarawak...

inilah pic hadapan bangguna islamic information centre.. cukup tersergam indah... moga cahaya nur islam itu akan terus terpancar di bumi kenyalang ini..

Alhamdulillah,..setibanya ak dan sahabatku fariq, dan jua aiman, disambut oleh badan bukan kerajaan yg gigih memperjuangkan islam di bumi kenyalang itu. kami dijemput oleh ustaz sabri dan dibawa ke sekitar kawasan kuching sambil mendengar luahan hati dan pengalamannya semasa dibumi sarawak ini..sementara menanti sahabat2ku yg lainnya, kami menginap di islamic information centre dan akan meneruskan perjalanan ke kg segubang untuk menjalankan misi kami...
selepas tibanya kami di kamgpu segubang, kami dibawa untuk menziarah di sekitar kawasan kampung ini. mmg pada mulanya mereka sekadar memerhatikan kami seperti orang asing baginya,(maklumlah, bukan org kg sini), tapi lama kelamaan, mereka sudah boleh menerima ketibaan kami...

 ha,,, ini adalah pic ak semasa aku melawat sekolah ren kg segubang ini. mak ai..satu kelas, hanya ade beberapa org pelajar aje.. just 8-10 mcm tu... hurm...mmg menarik..huhu..sempat juga ak bergambar dgn adik2 ini selepas pgram motivasi bersama ustazah kita, nanie mujahidah...huhu..
mai ai!! jgn main2! perkhidmatan bekam pun ada..credit to ustaz hafiz dan ustaz amir... bngganya pabila melihat org kristian pun mengamalkan sunnah nabi ini....
beryukur juga aku,..,akhirnya dapat juga kami melaksanakan misi kami yg utama iaitu untuk memberi penerapan ilmu agama kepada penduduk kg segubang.. ini perlaksanaan misi secara terus. kerana jika sebelum ini, kami lebih tertumpu kepada dakwah bilhal.. islam adalah untuk semua...

petangnya kami sempat untuk beriadah bersama adik2..muslimat cuba untuk menjalinkan hubungan dgn adik2 di kg ini,,manakala kami sempat bermain futsal bersama golongan remaja ini..




 ha.. yg pakai bju merah line kuning tu jgn salah faham ye...dia tu sahabat ana.. haha... comel kan? antara sahabtku yg begitu rapat dgn adik2 di sana... cayalah!



ak dan adik fathulrahman....
selepas hampir seminggu kami di sana, pada malam terakhir, penduduk kg bergotong royong memasak untuk kami semua... di atas ni pic ak bersama salah seorang adik2 di kg tersebut.. haha.. aku hanya tlg mana yg patut...tlg apa? tlg tgkap gmbar..haha..basuh pggan, angkat buluh(miang)....haha

malam itu seperti biasa,  malam penutup dan kami diraikan dgn persembahan di rumah gawai..




adat bertemu, pasti ada perpisahan.berat kakiku ini untuk melangkah pergi meninggalkan bumi sarawak ini. setiap malam ak terfikir bagaimana keadaan pakcik-makick dan semua penduduk islam di sini.. siapa nak ajar mereka..siapa nak bantu mereka.. setiap kali ak memikirkannya, air mataku ini jatuh berderai.. kenapa org yg hendakkan ilmu agama ini tidak dibantu.. Ya Allah.. engkau turunkanlah nur cahaya di kg tersebut.turunkanlah golongan yg mampu membimbing mereka....amin..



                   <<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>

4 comments:

Siti SArah Ahmad Rusli said...

mantap syeikh..semoga dakwah lebih berkembang di kepulauan Borneo..sy pernah tinggal d Sabah 9 tahun dan begitulah penduduk Islam d kwasan kampungnya..Teruskan dengan usaha dakwah mengembangkan Islam

Ahmad Tajuddin Abdullah said...

mantap syeikh...nta buat entri yang buat ana menangis!

Saudara Zaifuddin said...

Inilah yang diceritakan kpdku haritu,
sgt menyentuh hati sebenarnya..semoga berkesempatan menyumbang tenaga sepertimu. dan semoga perjuangan diteruskan...

Monkey Maniac said...

MANTAP PALAK BUTUH KO LAA ! .. TAK HENTI2 MAU MENYEBAR DAN MENGHASUT ORANG MASUK ISLAM ! .. TKDA HAK MELAYA NK MASUK CAMPUR HAL SABAH / SARAWAK ! .. FUCK KORANG ! .. NI KN PULAK MENGHASUT ! CIBEI KORNG !