Wednesday, March 28, 2012

Hidayah itu Milik Allah

Siapalah diriku ini.. ingat lagi ketika aku masih lagi belajar di sekolah menengah.. seperti biasa, ketika ada program untuk mewakili sekolah, diri ini sentiasa berjumpa dengan ramai kenalan baru. Allah..sejuk hatiku ini melihat. wanita itu bertudung labuh.sopan, lembut tutur katanya.. begitu juga dengan lelaki  yang sering kali kopiah berada di atas kepada..tambahan lagi kalau di sekolah agama tu.. sejuk mata memandang.. senang bergaul dengan mereka. namun , sejak bersahabat dengan mereka, melihat mereka, hati ini menjadi resah.. aku menangis sendirian. hendak tahu kenapa? kerana kesal kenapa diri ini tidak menjadi seperti mereka. rendah sungguh rasa diri ini. aku termenung.. kenapalah bukan aku yang menjadi seperti mereka. kan bagus kalau aku berada dalam kelompok sebegitu.. 

perkara sebegini seringkali membuatkan aku sebak..sebelum tidur memikirkan, apakah hari ini aku menjadi lebih baik daripada semalam.. adakah ramai orang senang bersama denganku.. aku berfikir, siapalah aku ini..kadangkala ada juga cikgu2 yang sering memuji org yg berperwatakan baik sebegini. ya..itu membuatkan aku iri hati..tetapi bukan kerana aku mahu dipuji..tetapi kerana aku mahu menjadi baik sepertinya.. 

memang benar.. jika difikirkan semula, aku beruntung..kerana sedar bahawa diri ini perlu melakukan perubahan.. perlu menjdi lebih baik..hidayah Allah itu perlu dicari..dan bukan dinanti...

3 comments:

cik yaya said...

insyaallah..

ummu aiman bt hasbullah said...
This comment has been removed by the author.
UA said...

teruskan mencari..