Monday, July 9, 2012

Andai ini Ramadhan terakhirku Part I

 "zar, aku teringin nak jubah wanra putih tu.. aritu beli xda pun baju warna putih.. semua warna hitam..kalau ada pun xde saiz aku" aku mengeluh.. "ala, xde rezeki kau lah tu.. "zar menenangkan aku.. entah kenapa sudah teringin sekali memiliki jubah putih tersebut.. "agaknya kalau aku dapat jubah putih ni, time tu mesti aku sudah pergi kan.. aku tersenyum.. sengaja sahaja.. "kau ni..apalah cakap mcm tu..aku xsuka lah.. ada rezeki, adalah..belum rezeki kau aje tu" zar memarahi aku.. aku hanya mendiamkan diri."tapi..." "argh..xde tapi2 lagi"..zar memotong ayatku.. aku dan dia terus berjalan mencari beberapa helai baju.. sengaja mencari baju..kemudian kami terus singgah di KFC untuk makan tengah hari..

"entahla Zar, aku letih sangat sebenarnya.. nak buat apa pun xtahu"aku memberitahu sahabat baikku.. beliau memandangku dengan wajah sayu.. "kau sakit ya? terus terang cepat.." dia membuat muka seperti benar2 ingin tahu.. aku menundukkan pandangan.. :"eh, mana ada.. tiba2 aje kau ni" aku cuba menutup cerita.. aku terus menjamah perlahan ayam tersebut.. "habis kau selalu balik dari ukm tiap2 minggu tu kenapa? bukan sebab nak ambil ubat ke? mcm la aku xtahu.. dalam bilik kau tu, bukan main bersepah ubat aku tengok.. kau sakit apa ni? zar benar2 serius kali ini.. " hurm.. ignore ajelah..itu ubat selesema aje..haha.. ubat pening kepala" aku cuba mengalih perbualan..biarlah.. kini aku lebih gemar untuk menjauhkan diri daripada mereka yg aku sayang. kalau boleh, biarlah membuatkan mereka membenci diri ini..kerana bila aku ditakdirkan pergi,mereka tidak akan sedih kerna kehilanganku.. itulah yg aku harapkan dengan membuatkan mereka benci.. hakikatnya, kini ini bukan diriku yg sebenar..

"andai ini ramadhan terakhirku" ketika memandu pulang, aku mengeluarkan ayat itu.. tiba2.. aku perasan Zar menoleh ke arahku.. aku membuat2 tidak tahu..meneruskan pemanduan dan fokus.. dia kelihatan berfikir dan kemudian mengelengkan kepala.. aku mendiamkan diri. entah kenapa rasa sebak dan sayu pula.. "Syuaib, janji tau kau kita iftar(berbuka) puasa sama2 nanti! nanti kita sambut besday kau k!kita g berbuka luar,then tarawikh kat masjid,pastu kita jalan2.. " Zar memandangku.. aku tersenyum dan mengangguk.. "InsyaAllah jika masih bernafas" bergenang air mataku ini..entah kenapa.. dia lantas memelukku erat.. terasa kasih sayangnya kepadaku.. sudah hampir 10 tahun kami bersahabat.. ingat lagi bagaimana egonya dulu dia terhadapku..itu peristiwa lama..tidak mahu dikenang semula..
"Zar,terima kasih!nanti, ada rezeki kita jumpa lagi ya.." aku memberitahunya.. " eh, kau kena janji kita kena juga iftar sama2 nanti! tau! ha, xnak singgah rumah aku dulu ke?alang2 dah smpai sini.mak aku tanya bila kau nak datang rumah..so, jom masuk" Zar mempelawa..aku menolak.. kerana sudah lewat malam. InsyaAllah jika ada kesempatan, nanti aku datang.. "jaga diri, doakan aku tau.." pesanku lalu aku meneruskan perjalananku.. terfikir kenangan bersama sahabat baikku itu.. hanya tersenyum dan bakal merinduinya.. kalau aku tiada, mcm mana la dia nanti.. entah kenapa air mata ini mudah sahaja mengalir pada saat-saat sebegini.. moga apa yg aku lakukan ini adalah terbaik..
kini aku cuba menjauhkan diri dari semua orang. dari semua org yg tersayang. menghabiskan masa dengan keluargaku dan cuba memberikan yg terbaik. kepada mereka yg lain, yg juga aku sayangi dan hargai, entahlah..mereka juga sudah berubah. tidak rapat seperti dahulu. senang juga kerana bila sudah jauh sebegini,maka mereka tidak akan sedih akan pemergianku nanti..

 
::ANDAI INI RAMADHAN TERAKHIRKU::

No comments: