Sunday, March 24, 2013

love u mum

24.03... hari lahir emakku.. berbetulan sama tarikh dengan adikku.. emakku bernama Norsahida bt Omar Othman.. seorang wanita yang sangat tabah dalam membesarkan anak-anaknya.. ya, aku akui, akulah org yg paling manja sekali dengan ibuku.. memang manja.. apa yang aku ingini semuanya cuba untuk ditunaikan.. namun itu tidak bermakna aku cuba mengambil kesempatan..

emakku masih lagi bekerja..  kuat bekerja, kadang kala terpaksa bekerja sehingga hari sabtu kerana kerja yang bertimbun.. dulu pernah juga pergi office mak.. kadang2 ada event akan pergi juga.. tapi sekarang bila besar sudah jarang mengikutnya.. "emak kalau boleh, xnak anak-anak mak pergi jauh dari emak.." pesan emakku kepada kami.. "emak, sampai satu masa nanti, emak kena terima yang anak2 mak dah besar, dah bekerjaya, so, mak tak boleh macam ni" nasihat aku.. tapi hati seorang ibu siapa yang tahu.. 

setiap tahun selalunya emak akan ke luar negara.. "emak ni, bukan nak bawa kami.. kesian kami.." aku sengaja mengusik..ketika itu dihadapan saudara mara... " ini yang orang malas nak pergi ni.. tak sampai hati" rintih emakku kepada adiknya merangkap makcikku.. aku sekadar bergurau.. bagiku, biarlah emakku nak pergi ke mana kerana itu hasil titik peluhnya... =)

kadangkala dia tidak melafazkan rindu secara terus terang kepada anaknya,, akan tetapi kepada org terdekatnya.. jiran, saudara mahupun keluarganya.. selalu dulu aku tidak balik kerumah.. agak sibuk.. bila ke luar negara, masa dan talian melimitkan komunikasi kepada keluarga.. maka kakakku yang akan menjadi mangsa leteran emakku.. kononnya aku tak contact mereka dan sebagainya.. bukan hendak mengongkong, tetapi kerana risaukan keselamatan anak2nya..

ya, aku diberi didikan yang sempurna, InshaAllah.. selalu sahaja keluar malam dan outing.. (biasalah,lelaki..ehehe)... namun, emakku tidak risaukan aku.. "emak tak kisah.. emak percayakan anak2 mak.. yang penting jangan buat benda yang memalukan keluarga..jangan buat salah".. pesan emakku.. aku ingat sehingga sekarang,,.. =)

selagi hayatnya masih ada, maka hargailah.. kerana ia bukan milik kita selamanya.. semoga aku mampu menjadi anak yang soleh..maafkan anakmu yang degil, malas, angin, nakal ini ya.. =)
 happy birthday mum.. love u =)

No comments: